Content, a pozycjonowanie sklepu na PrestaShop
Spis treści
Wybranie platformy sklepowej, która umożliwia swobodne dodawanie contentu jest bardzo ważne dla każdego kto liczy na pozyskiwanie ruchu organicznego. Wychodząc temu naprzeciw w niniejszym artykule przedstawiamy jak aspekt ten wygląda w przypadku sklepów zbudowanych na platformie PrestaShop.
Rola contentu w pozycjonowaniu strony internetowej
Content to potoczne określenie na różnego rodzaju treści, które są opublikowane na stronie internetowej. Contentem można określić wpisy blogowe, opisy kategorii i produktów, newsy, infografiki, podcasty, nagrania wideo oraz szereg innych treści. Wysokiej jakości treści, które zawierają tekst, który może być zaindeksowany przez roboty wyszukiwarki wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Content ma duży wpływ na SEO nie tylko w przypadku blogów lub stron newsowych (a więc tych stron, które nierozerwalnie kojarzą się z contentem) ale także w przypadku sklepów internetowych. Dlatego wiele osób wybierając platformę do postawienia sklepu internetowego zastanawia się nad tym jakie określona platforma daje możliwości w zakresie publikowania contentu.
Wysokiej jakości content – jakie daje korzyści?
Wysokiej jakości content, który jest umiejętnie zoptymalizowany pod kątem SEO ma realny wpływ na pozycjonowanie sklepów, co oznacza, że sprzyja uzyskiwaniu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Wysokiej jakości content to jednak nie tylko wyższe pozycje w wyszukiwarce. Poza tym, można wymienić także następujące korzyści:
- Większa liczba słów kluczowych w wyszukiwarce (tzw. long tail – długi ogon).
- Dłuższe sesje użytkowników (jakościowy content sprawia, że użytkownicy spędzają więcej czasu na stronie internetowej).
- Budowanie eksperckiego wizerunku w oczach czytelników/potencjalnych klientów.
- Jeśli content na stronie podoba się potencjalnym klientom to Ci chętniej dokonają u nas zakupu niż u konkurencji. Content na stronie internetowej jest podstawą do tego, by klient zdecydował się dokonać zakupu lub żeby dokonał innej konwersji (np. w postaci wypełnienia formularza z zapytaniem o ofertę). Tym samym content można nazwać fundamentem na drodze ku budowaniu relacji z klientem.
Do stworzenia wysokiej jakości contentu najlepiej zaangażować osoby, które mają ekspercką wiedzę w danej dziedzinie. Google premiuje teksty o wysokiej jakości i zaskakująco dobrze rozpoznaje, która treść realnie spełnia oczekiwania czytelników a która jest kolokwialnie mówiąc “zapychaczem” dodana tylko po to, żeby cokolwiek było dodane na stronę.
Poza jakością treści ważna jest także częstotliwość publikowania. Regularne i sumienne publikowanie treści jest często doceniane zarówno przez robota wyszukiwarki jak i przez realnych czytelników.
PrestaShop – content w postaci strony statycznej
Na platformie PrestaShop content można dodać w postaci tak zwanej strony statycznej. Przykładowe zastosowanie strony statycznej to regulamin, polityka prywatności, zakładka “o nas” oraz wszelkie inne “strony contentowe” jakie będą potrzebne w ramach sklepu internetowego (oczywiście wykluczając strony produktowe, kategorie produktów oraz strony związane z obsługą zamówienia).
Jak dodać stronę statyczną na platformie PrestaShop? W panelu administracyjnym PrestaShop otwieramy zakładkę ulepszenia, a następnie wygląd w której znajduje się przycisk +dodaj nową stronę. Aby dodać nową stronę poza contentem trzeba wypełnić między innymi następujące pola:
- Page category – kategoria do jakiej nowo utworzona strona będzie należeć, domyślnie jest to strona główna.
- Tytuł – nazwa tworzonej podstrony.
- Atrybuty SEO takie jak: meta title, meta description, meta keywords.
- Przyjazny adres URL
- Indeksacja w wyszukiwarkach – można określić, czy strona ma być indeksowana w wynikach wyszukiwania.
PrestaShop – content w postaci opisów produktów
Opis produktów to kluczowa treść występująca w sklepach internetowych. Zadaniem jakie spełnia opis produktu jest szczegółowe przedstawienie oferty sklepu i przekonanie odbiorców do dokonania zakupu. Poza oczywistą funkcją sprzedażową opisy produktów mają istotny wpływ na SEO.
Opis powinien być napisany w przejrzystej i łatwej do zrozumienia formie. Ważna jest jego segmentacja i podział na nagłówki, akapity i wypunktowania.
Jak dodać opis produktu na platformie PrestaShop? Dodanie nowego produktu (wraz z opisem) w PrestaShop jest intuicyjne. W lewej kolumnie w menu Sprzedaż trzeba znaleźć podkategorie Produkty. Po wybraniu przycisku +Nowy produkt otworzy się nowy panel. Znajdziemy tam 6 zakładek, na których ustawiamy informacje dotyczące produktu. Program umożliwia dodatnie skróconego i szczegółowego opisu produktu. Skrócony może mieć do 800 znaków, a szczegółowy 21844 znaków.
PrestaShop – content w postaci opisu kategorii
Zadaniem opisu kategorii jest zachęcenie odbiorcy do szczegółowego zapoznania się z ofertą sklepu. W praktyce opis kategorii nie jest często czytany przez internautów. Tak naprawdę jest to treść, która przede wszystkim jest dodawana ze względu na SEO. Opis powinien być napisany językiem korzyści i co bardzo istotne – powinien zawierać słowa kluczowe, które są charakterystyczne dla danej kategorii produktowej. Powinien ogólnie opisywać produkty z danej kategorii. Jednocześnie może krótko odnosić się do konkretnych produktów tak aby w ten sposób zawrzeć odpowiednie słowa kluczowe. Opis kategorii powinien mieć atrakcyjną strukturę: nagłówki, akapity i wypunktowania.
Jak dodać opis kategorii na platformie PrestaShop? W menu z lewej strony wystarczy nacisnąć przycisk +dodaj nową kategorię. Za pomocą PrestaShop można dokładnie zaplanować strukturę kategorii i podkategorii. Stworzyć kategorie nadrzędne i podrzędne. Kategorie można przypiąć do dowolnie wybranego miejsca w sklepie. Opis może mieć maksymalnie 21844 znaków, a zmieniać można go wielofunkcyjnym edytorem tekstu.