Czym naprawdę zajmuje się copywriter?
Spis treści
Copywritingiem interesuje się coraz więcej osób. Z biegiem lat stał się on popularny zarówno wśród przedsiębiorców potrzebujących dobrych treści marketingowych, jak i osób zajmujących się pisaniem zawodowo. Jednak copywriter to bardzo szerokie pojęcie. Zajmowanie się tą profesją często wymaga znacznie większych umiejętności niż tzw. posiadanie „lekkiego pióra”. Czym naprawdę zajmuje się copywriter? Jaka jest jego rola we współczesnym marketingu?
Copywriter niejedno ma imię
Zacznijmy od tego, że copywriter może podejmować się różnych zajęć. Może być osobą od wszystkiego lub zajmującą się wyłącznie określoną, węższą dziedziną copywritingu. W związku z tym wyróżniamy:
- Content writerów – czyli osoby tworzące treści wysokiej jakości. Pomagają w budowaniu wizerunku marki i zwiększaniu świadomości jej istnienia wśród konsumentów. Content writer zajmuje się m.in. pisaniem artykułów blogowych, poradników, treści użytkowych (np. na portale) oraz e-booków.
- SEO copywriterów – ich praca polega na pisaniu tekstów na strony internetowe, które są wykorzystywane w celu pozycjonowania. SEO copywriter musi znać pewne zasady, które umożliwiają lepszą optymalizację treści i witryn. Tworzy nie tylko wartościowy content, ale również umieszcza w nim odpowiednie słowa kluczowe, title, czy description, dbając też o odpowiedni układ tekstów.
- Creative copywriterów – zajmują się oni pracą kreatywną, tworząc chwytliwe slogany i hasła reklamowe, treści banerów, scenariusze spotów radiowych i telewizyjnych. Zazwyczaj pracują w agencjach reklamowych, jednak na rynku działa coraz więcej freelancerów od kreacji reklamowej.
- Ghost writerów – „autorzy widmo”, którzy tworzą głównie artykuły na zlecenie, przy których jako autor widnieje osoba lub firma zlecająca tekst.
Jak widać, copywriter to bardzo ogólne określenie, które może dotyczyć osób tworzących wysokiej jakości artykuły, hasła czy oferty, jak i tych zajmujących się pisaniem typowo marketingowych treści.
Główne zadania copywritera
Pierwszym copywriterem na świecie był John Powers piszący teksty reklamowe dla dużej sieci sprzedaży w USA na przełomie XIX i XX wieku. Dlatego najprostsza definicja copywritingu opisuje ten zawód jako pisanie tekstów głównie o charakterze reklamowym. Owszem – często są to treści zachęcające do zakupu produktu lub skorzystania z danej usługi. Ich celem jest niesienie określonej informacji czy przekazu dla klienta.
Jednak w dzisiejszych czasach, w których dominuje przekaz internetowy, copywriterzy tworzą niemal wszystkie treści, które znajdziemy na rozmaitych portalach i stronach www.
Copywriterzy mogą zajmować się tworzeniem takich rodzajów treści, jak:
- artykuły i wpisy na strony internetowe,
- opisy produktów i usług,
- e-maile,
- teksty o charakterze reklamowym (np. do kampanii Google Ads),
- artykuły na bloga firmowego,
- e-booki,
- artykuły o charakterze eksperckim,
- case study (wnikliwa analiza i sposób rozwiązania problemu),
- recenzje,
- infografiki.
Za to wśród podstawowych zadań SEO copywritera znajduje się pisanie treści, które pozwalają zapewnić stronie internetowej jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. SEO copywriter, poza pisaniem wartościowych tekstów, musi zadbać o umieszczenie odpowiednich fraz (słów kluczowych) w tekście. Kieruje się przy tym ścisłymi wytycznymi, które pozwalają dopasować m.in. długość konkretnego tekstu, liczbę znaków, czy nagłówków h1-h5.
Kiedy warto skorzystać z usług copywritera?
Powyższe informacje dają dość jasny obraz copywritingu. To usługi o niemal nieograniczonych możliwościach. Pozwalają uzyskać wysokiej jakości teksty, które wciąż stanowią najlepszy nośnik reklamy. W końcu nawet najlepsza grafika rzadko spełnia swoją funkcję bez odpowiednich słów i czytelnych komunikatów.
Dlatego z usług copywritera warto skorzystać wtedy, gdy chcemy osiągnąć zamierzone cele sprzedażowe i reklamowe za pomocą tekstów. Dotyczy to nie tylko sprzedaży jednego produktu, ale też ogólnego promowania marki. Zależnie od umiejętności i doświadczenia copywritera, pomoże on w stworzeniu strategii sprzedażowej, spójnego wizerunku biznesu lub osoby (np. pisząc dobre teksty na stronę www i do portali branżowych), osiągnięciu lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania Google, czy prowadzeniu skutecznej komunikacji z klientami.