Jak napisać dobry opis produktu w sklepie internetowym?
Spis treści
Dobrze napisane opisy produktów to coś, co pomaga zwiększyć sprzedaż. Obecnie nie wystarczy już tylko dobrze przygotowany sklep online i zapewnienie w nim wysokiej jakości asortymentu. Rynek e-commerce charakteryzuje się tym, że wiele sklepów może mieć podobny asortyment, a wyróżnikiem stają się wówczas opisy produktów, które wpływają bezpośrednio na wzrost konwersji. Dobry tekst to taki, który dokładnie opisuje produkt, odpowiada na pytania klientów, posiada wezwanie do działania i jest zoptymalizowany pod SEO. Jak go napisać?
Jaki powinien być opis produktu i jaki cel powinien spełniać?
Celem opisu każdego produktu jest wyjaśnienie jego specyfiki, cech szczególnych, zastosowania oraz zachęcenie potencjalnych klientów do jego zakupu. To sprawia, że treści produktowe mają bezpośredni wpływ na wysokość konwersji, a opis produktu może być czynnikiem, który zniechęca klienta do zakupu lub sprawi, że ten od razu doda produkt do koszyka i zrealizuje transakcję.
Poniżej przedstawiamy zasady, które należy spełnić, tworząc opisy produktów:
- opis musi być przejrzysty i czytelny;
- przedstaw kluczowe informacje o produkcie;
- unikaj ścian tekstu i podziel go na mniejsze akapity;
- postaw na punktory, dzięki którym tekst będzie czytelniejszy;
- kluczowe informacje pogrub;
- zwróć uwagę na to, co nie wchodzi w skład produktu (np. baterie);
- zastosuj grafiki, ikony i wysokiej jakości zdjęcia;
- przedstaw potencjalne zastosowanie produktu;
- postaw się w roli doświadczonego eksperta służącego wsparciem;
- oddziałuj emocjami i odwołuj się bezpośrednio do słuchu, zapachu, wzroku i dotyku;
- zadbaj o wezwanie do działania i zmotywuj klienta do zakupu.
Poznaj swoich klientów
Stworzenie dobrego opisu produktu do sklepu internetowego nie będzie możliwe bez wcześniejszego poznania swoich klientów. Teksty tworzone są z myślą o nich i ich potrzebach, dlatego im lepsza wiedza na temat klienta, jego potrzeb, wątpliwości i cech szczególnych, tym skuteczniej tworzony opis. Opis produktu ma skupiać się na motywacjach, potrzebach i ewentualnych obawach klientów. Po jego przeczytaniu powinni być pewni tego, że chcą dany produkt kupić lub tego, że jednak szukają czegoś innego. Informacje o klientach warto zaczerpnąć z analityki (np. z narzędzia Google Analytic). Wśród nowych sklepów internetowych dobrym wyborem będzie analiza działań konkurencji, w tym sposobu jej komunikacji.
Język korzyści
Opisy produktów powinny być pisane językiem korzyści i konkretów. Klientów nie interesuje lanie wody i kilkuzdaniowe opisywanie funkcji, przy której wystarczy jedno konkretne zdanie. W związku z tym teksty powinny być stosunkowo krótkie (ok. 1000-1500 zzs). Ponadto należy unikać klisz językowych i frazesów takich jak: „najlepszy na rynku”, „najwyższa jakość wykonania” itp. Tekstów tego typu jest już na rynku tak dużo, że zatraciły swoje oddziaływanie i klienci nie zwracają już na nie większej uwagi. Jeżeli w tekście językiem korzyści wskażemy na to, że zakup produktu korzystnie wpłynie na jakość życia konsumenta lub pomoże uporać mu się z jakimś problemem, to z większym prawdopodobieństwem dokona zakupu. Zamiast skupiać się tylko na technikaliach produktowych, warto postawić na emocje i wskazanie tego, co zakup produktu da drugiej osobie. To tego typu emocje sprzedają.
Opisy produktów a pozycjonowanie stron
Kluczowym aspektem jest także optymalizacja opisów produktów pod kątem SEO. Dobrze przygotowany tekst ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie stron i sklepów internetowych. Przekłada się to na większą liczbę konwersji z organicznych wyników wyszukiwania. Opis produktu powinien być wysokiej jakości, czytelny, poprawnie napisany i nasycony odpowiednimi frazami kluczowymi. Ponadto warto postawić na unikalność treści i za wszelką cenę unikać gotowców dostarczanych przez producentów.
Podzielenie opisów produktów na nagłówki, zadbanie o atrybuty alt w grafikach i zdjęciach, a także linkowanie wewnętrzne do własnego bloga to tylko wybrane czynniki, które poprawią optymalizację i będą miały wpływ na dodatkowe punkty rankingowe i pozycjonowanie.
Napisać samemu, czy postawić na agencję SEO?
Właściciele sklepów internetowych mogą tworzyć opisy produktów we własnym zakresie lub zdecydować się na outsourcing. Dobrym wyborem będzie profesjonalna agencja SEO, której eksperci mają doświadczenie w tworzeniu treści i promowaniu sklepów internetowych. Takie agencje posiadają w swoich szeregach copywriterów lub współpracują z takimi. To gwarancja większej skuteczności stworzonego opisu i optymalizacji go pod SEO. Ostateczny wybór jest oczywiście sprawą indywidualną.