31 grudnia 2021

Jak pisać dobre teksty SEO?

Spis treści

Spis treści

Teksty odpowiednio napisane pod SEO wspierają pozycjonowanie stron i są jednym z jego kluczowych elementów, niezależnie od tego czy mówimy o pozycjonowaniu lokalnym czy zagranicznym. Współcześnie optymalizacja nie skupia się na wyszukiwarkach i ich algorytmach, ale na użytkownikach i ich potrzebach. Boty Google coraz lepiej rozpoznają przydatne i wartościowe treści, a przy ich ocenie biorą pod uwagę jakość, wyjątkowość semantyczną, a także czynniki behawioralne. Dobry tekst musi więc spełniać nie tylko określone wymogi techniczne – ma być przede wszystkim użyteczny i odpowiadać na zapytanie użytkownika.

Tekst SEO krok po kroku

Pisanie najlepiej zacząć od właściwego przygotowania i planu, który uwzględnia istotne wymagania SEO. Każdy specjalista ma inną technikę i styl pisania, ale proces tworzenia tekstu i jego elementy pozostają zawsze takie same:

  • Pomysł. Wyszukaj i przeanalizuj temat, o którym chcesz napisać. Bez dobrego i dogłębnego researchu trudno stworzyć wartościowe treści. Pamiętaj, by korzystać z wiarygodnych źródeł i nie naciągać faktów.
  • Audyt SEO. Zbadaj konkurencję oraz grupę docelową, przeanalizuj frazy kluczowe w istniejących już artykułach. Na tym etapie musisz określić, w jaki sposób użytkownicy poszukują danej informacji lub produktu. Jakich słów używają? Czego konkretnie potrzebują? Analiza z użyciem właściwych narzędzi SEO pomoże Ci znaleźć odpowiedzi na te właśnie pytania.
  • Rdzeń semantyczny. Na podstawie zebranych danych stwórz zbiór wszystkich słów i fraz kluczowych dla przyszłego artykułu.
  • Tworzenie konspektu artykułu i pisanie wersji roboczej.
  • Optymalizacja. Wypełnij artykuł kluczowymi zapytaniami, dodaj formatowanie i niezbędne elementy techniczne.
  • Weryfikacja. Sprawdź błędy, a także unikalność tekstu i nasycenie frazami kluczowymi.

Na koniec pozostaje publikacja artykułu i ocena jego efektywności za pomocą profesjonalnych narzędzi SEO.

Elementy konstrukcyjne SEO treści

Aby nasz tekst był łatwy w odbiorze dla czytelnika, ważne jest, aby zrozumieć, że artykuły SEO i zasady ich pisania wymagają ścisłej i logicznej struktury. Chodzi o nagłówki i akapity. W przypadku wszystkich artykułów SEO mówimy o następujących elementach:

  • Tytuł. Długość tytułu nie powinna przekraczać 60 zzs. Dobrze, żeby przyciągał uwagę czytelnika i zachęcał od przeczytania artykułu.
  • Nagłówki. Zacznij od nagłówka (H1), a następnie rozbuduj strukturę tekstu za pomocą podtytułów (H2-H6).
  • Lead. Napisz tekst wprowadzający, który zawiera podsumowanie artykułu i CTA. Powinien mieć długość do 250 zzs.
  • Akapity. Dziel artykuł na akapity odpowiedniej długości – 450-600 zzs. Unikaj długich i monotonnych ścian tekstu.
  • Linki. Tekst warto uzupełniać linkami do badań, materiałów dodatkowych, innych artykułów i stron.
  • Pogrubienia. Wyróżnij pogrubieniem najważniejsze dla czytelnika informacje.
  • Listy numerowane i wypunktowane, tabele. Używamy ich dla przejrzystości prezentowanych informacji.

Dobór i użycie słów kluczowych

Obecnie wytyczne Google kładą nacisk na naturalne brzmienie fraz kluczowych w tekście. Dlatego też można rozdzielać je przyimkami, spójnikami i innymi słowami, odmieniać i zmieniać kolejność w zdaniu, a także łączyć krótkie frazy w jedną długą. Przyjmuje się, że najważniejsze słowa kluczowe powinny znaleźć się w pierwszych 400 zzs, warto umieszczać je także w śródtytułach. Natomiast nie wolno używać fraz w nagłówku H1 – algorytm potraktuje to jak spam. Jeśli chodzi o nasycenie słowami kluczowymi, to najlepiej trzymać się 1 wystąpienia konkretnej frazy raz na 500-700 zzs.

Dobry tekst SEO, czyli jaki?

Treści wspomagające pozycjonowanie stron muszą być nie tylko zoptymalizowane i odpowiednio zorganizowane. Nawet idealnie nasycony frazami kluczowymi i podzielony na nagłówki tekst, nie będzie spełniał swojego zadania, jeśli brzmi nienaturalnie i nie przedstawia dla użytkownika żadnej wartości. Dowolne treści pod SEO muszą mieć następujące cechy:

Unikalność. Nie można kopiować tekstów z innych stron – to prosta droga do bana od Google. W praktyce wystarczy, by treści były unikalne w 90-95%, a w niektórych niszach (prawo, medycyna, publikacje naukowe) nawet w 80%.

Merytoryczność. Artykuł nie może być o niczym. Jeśli w tytule lub którymś nagłówku pojawia się pytanie, to w akapicie pod nim czytelnik musi poznać odpowiedź. Zadbaj o to, by w treści znalazły się wartościowe przykłady, odnośniki do innych źródeł, czytelne tabele czy infografiki. Pisz konkretnie i nie uciekaj w zbędne dygresje, analogie i metafory. W Twoim tekście odbiorca ma znaleźć to, czego potrzebuje, zdobyć nowe informacje, zaspokoić swoją ciekawość.

Naturalność. Tekst nie może brzmieć sztucznie, jakby wygenerowała go sztuczna inteligencja. Przede wszystkim należy pisać dla ludzi i takim językiem, jaki jest dla nich zrozumiały. Unikaj wyszukanych i skomplikowanych słów i ich niecodziennych połączeń. Aby nie powtarzać zbyt często tych samych fraz, sięgaj po synonimy i omówienia.

Poprawność językowa. O tym raczej nie trzeba pisać, ale teksty z licznymi i rażącymi błędami nie są przyjemne w odbiorze i świadczą o braku rzetelności autora. Wyglądają też bardzo niechlujnie, co nie dodaje im wiarygodności i obniża ich jakość.

Nawet lekkie pióro i ciekawy styl pisania, mogą okazać się niewystarczające do napisania dobrze zoptymalizowanych treści, spełniających oczekiwania użytkowników. Dlatego dobrym pomysłem może być skorzystanie z pomocy profesjonalistów – agencja SEO pomoże Ci zebrać potrzebne dane i na ich podstawie zaplanować oraz stworzyć teksty, które zapewnią Twojej witrynie przychylność odbiorców i wyszukiwarek, a co za tym idzie, wysokie pozycje w SERP.

Tagi: