Marketing MIX w e – commerce
Spis treści
Marketing mix to tak zwana kompozycja marketingowa, która składa się z zestawu elementów, które są ze sobą powiązane, wykorzystywanych w przedsiębiorstwie w celu oddziaływanie na rynek (na klientów i konkurentów). Najpopularniejsza jest koncepcja 4P, która obejmuje produkt (product), cenę (price), dystrybucję (place) oraz pormocję (promotion).
Marketing mix – zastosowanie w e – commerce
Synergia działań w zakresie realizowania strategii 4P wymaga dużego wysiłku a jednocześnie przynosi najbardziej wymierne rezultaty. Aby ją w pełni zrozumieć, należy wyjaśnić każdy element osobno:
- Produkt – jego odpowiednie przedstawienie klientowi jest warunkiem pozytywnej decyzji zakupowej. Niestety, ale sprzedaż internetowa charakteryzuje się tym, że nie da się fizycznie pokazać towaru klientowi. Z tych powodów warto kłaść duży nacisk na szczegółowy opis, zawierający konkretne cechy i korzyści związane z produktem. Równie ważny jest aspekt wizualny – może to być świetne zdjęcie lub wideo pokazujące wszystkie detale. Nie bez znaczenie jest także zbieranie uwag od klientów i związana z tym poprawa jakości,
- Cena – dokładna kalkulacja kosztów wytworzenia jest niezbędna, aby określić cenę końcową dla odbiorcy. Oferta widoczna dla klienta musi być także zgodna z modelem biznesowym wytwórcy i jego działaniami marketingowymi – stosowaniem zniżek, akcji promocyjnych czy uwzględnieniem dodatkowych korzyści. W tym zakresie polityka cenowa powinna być spójna z określaniem poziomu kosztów,
- Miejsce – strona internetowa to prawdopodobnie najważniejsze miejsce, w którym klient może zapoznać się z produktem. Jakość strony obejmująca estetykę, łatwość w poruszaniu się czy zadbanie o najkrótszą drogę do zakupu determinuje wyniki sprzedaży. Stosowanie różnych rozwiązań – odpowiedniej grafiki, która współgra z tekstem oraz dobre wykorzystanie Call to Action może skutecznie zwiększyć szerokość lejka sprzedażowego,
- Promocja – kampania promocyjna jest elementem, który może przyciągnąć większą liczbę klientów. Zaletą tego rozwiązania jest poprawa wizerunku w sieci, skuteczna budowa mocnego brandu oraz rozwijanie społeczności skupionej wokół marki.
Nie ma jednej efektywnej metody na budowę strategii typu marketing mix. W tej dziedzinie jest tak samo jak w uprawianiu sztuki kulinarnej. Należy w taki sposób dobrać wszystkie składniki, aby żaden nie dominował a wspierał pozostałe w najważniejszym celu – poprawie sprzedaży. Może w tym pomóc testowanie różnych rozwiązań na rynku oraz budowa spójnej struktury.
Z jakich elementów może składać się przykładowy marketing mix w e – commerce?
Jak wypromować sklep internetowy? Marketing mix, może mieć zróżnicowaną strukturę. Natomiast w kontekście e – commerce najczęściej wymienia się następujące elementy:
- Strona internetowa pełniąca rolę sklepu internetowego – strona internetowa, która jest intuicyjna i zoptymalizowana tak, aby konwertowała to podstawa w e – handlu.
- Identyfikacja wizualna – odpowiednia identyfikacja wizualna (przedstawiona na folderach, na stronie internetowej w stopce maila oraz w szeregu innych materiałów) to bardzo istotny element, mający wpływ na sprzedaż.
- Content – tworzenie wartościowej treści, która pomaga budować ekspercki wizerunek, buduje zaufanie i w odpowiedni sposób zachęca do dokonania zakupu.
- Email – kampanie mailingowe oraz mailowa obsługa klienta.
- Social media – płatne kampanie np. Facebook Ads oraz
- Publikacje gościnne – np. publikacje gościnne w branżowych portalach to sposób na budowanie wizerunku, czasami tego typu działania poza efektem PRowym dają także efekt w zakresie SEO
- Wyszukiwarki internetowe – pozyskiwanie ruchu organicznego dzięki SEO (pozycjonowanie stron internetowych) lub płatna kampania Google Ads. Naszym subiektywnym zdaniem w warto nieco więcej uwagi poświęcić na pozycjonowanie. Efekty jakie daje ruch organiczny bywają bardzo satysfakcjonujące.Jednak żeby efekt był odpowiedni trzeba poczekać co najmniej kilka miesięcy. Poza tym kluczowe jest to żeby została wybrana kompetentna agencja SEO, która dysponuje odpowiednim doświadczeniem i wiedzą. W przypadku płatnej kampanii Google Ads, znacznie łatwiej o szybkie efekty, natomiast w perspektywie długoterminowej zdecydowanie rozsądne wydaje się zainteresowanie SEO.
Powyżej przedstawiono kilka przykładowych elementów wchodzących w skład marketing mix. Nie zawsze konieczne jest korzystanie z wszystkich wyżej wymienionych elementów. Kluczem jest umiejętne wypośrodkowanie, na które elementy należy zwrócić większą a na które mniejszą uwagę. Nie warto zamykać się tylko na niektóre obszary dotyczące promocji w Internecie. Jednocześnie zbytnie rozdrobnienie też nie zawsze jest czymś co przynosi najlepsze efekty. W związku z czym warto tutaj pamiętać o zasadzie pareto, zgodnie z którą często 20% wysiłków przynosi 80% korzyści.