Najważniejsze zasady dziennikarskiego SEO
Spis treści
Pozycjonowanie stron jest ważne nie tylko dla firm i indywidualnych przedsiębiorców, sprzedających w sieci swoje usługi i produkty, ale też dla współczesnych mediów cyfrowych. Niestety, bardzo często portale informacyjne, wykorzystujące pozycjonowanie do przyciągania czytelników, robią to dość nieumiejętnie.
W efekcie powstają nagłówki i teksty przesycone frazami kluczowymi oraz brzmiące bardzo sztucznie. Dziennikarze często obawiają się także, że optymalizacja treści pod SEO negatywnie wpłynie na publicystyczny aspekt newsów. Jak więc powinno wyglądać pozycjonowanie w dziennikarstwie?
Czy pozycjonowanie w mediach jest ważne?
Dziennikarstwo rządzi się oczywiście swoimi prawami, a teksty informacyjne mają inny charakter niż sprzedażowe. W sferze mediów panuje spora konkurencja i jeśli portal, taki jak Onet czy Wirtualnemedia, chce przyciągnąć czytelników, musi uwzględnić zasady SEO, które pomogą mu zyskać widoczność.
Żywotność newsów jest krótka i dość szybko się one dezaktualizują — w końcu najczęściej opisują bieżące wydarzenia z kraju i ze świata, a nie kwestie o charakterze ogólnym i ponadczasowym. Właściwa optymalizacja może sprawić, że taki artykuł, recenzja, a nawet wywiad, będzie generował ruch na stronie jeszcze długo po swojej publikacji. Mniejszym problemem jest natomiast pozycjonowanie felietonów, które nie ograniczają się do jednego czasu czy wydarzenia.
Elementy SEO, które musi znać dziennikarz
Oczywiście trudno oczekiwać, że każdy dziennikarz, pisząc newsa, będzie zastanawiał się nad takimi kwestiami jak jego optymalizacja. Tutaj jednak bardziej liczy się styl, a często też szybkość, by dostarczyć odbiorcom aktualne informacje przed konkurencją. Warto jednak pochylić się nad niektórymi elementami pozycjonowania, jeśli pozwala na to czas i temat tekstu. Oto najważniejsze aspekty optymalizacji, które stanowią absolutne minimum wymagań, jakie powinien spełniać tekst.
Słowa kluczowe i meta
Dziennikarz powinien przede wszystkim zastanowić się nad tym, pod jakimi zapytaniami odbiorcy będą szukać tej konkretnej informacji. Oznacza to, że pisanie najlepiej zacząć od tworzenia listy słów i fraz kluczowych. W tym wypadku najlepiej zainspirować się danymi z Google i sprawdzić, co faktycznie użytkownicy wpisywali w wyszukiwarce. Ważne jest także napisanie treści dla meta Title i Description i uwzględnienie w nich fraz kluczowych.
Nie jest dobrym pomysłem napisanie newsa i dodawanie do niego słów kluczowych „na siłę”, ponieważ może to zaszkodzić jakości tekstu. Jeszcze gorszą praktyką jest przesycanie treści frazami kluczowymi — nierzadko już w pierwszym nagłówku znajdują wszystkie topowe zapytania użytkowników. Tytuł takiego artykułu wygląda jak wygenerowany przez boty.
Formatowanie i struktura tekstu
Problemem wielu artykułów informacyjnych jest brak uporządkowania, choć w ostatnim czasie widać, że kwestia ta zaczęła nabierać znaczenia i coraz więcej portali tworzy przejrzyste teksty, a nawet spisy treści do nich. Użyteczność i UX to ważne czynniki pozycjonowania, dlatego każdy tekst powinien być przede wszystkim maksymalnie czytelny dla odbiorcy.
Warto rozdzielić artykuł na akapity o długości około 500 zzs, dodać tytuł i śródtytuły oznaczone właściwymi nagłówkami (h1, h2, h3 itd.), a także pogrubić najważniejsze informacje. Należy też początku umieścić krótki wstęp, który będzie streszczał zawartość całego newsa. Wszystkie elementy powinny być odpowiednio sformatowane, by użytkownikom ułatwić czytanie, a botom wyszukiwarki indeksację.
Treści — zaplanowane, unikalne, użyteczne
Czy content marketing ma rację bytu w przypadku dziennikarstwa? Jak najbardziej! Budowanie długotrwałych relacji z użytkownikami jest ważne dla każdej branży i media nie są wyjątkiem. Planowanie publikacji treści w tym wypadku wymaga jedynie przygotowania się na nieprzewidziane sytuacje — wydarzenia ze świata kultury czy polityki, których po prostu nie da się zaplanować, a o których trzeba napisać. Poza tym portale informacyjne planują, co na ich łamach pojawi się w kolejnych dniach. Treści muszą zawierać wszystkie potrzebne czytelnikom informacje, być użyteczne i unikalne. W tej sferze największym grzechem mediów jest kopiowanie tekstów w całości lub fragmentach z innych portali, lub dosłowne tłumaczenie materiałów np. ze stron anglojęzycznych.
Trzeba pamiętać, że przede wszystkim zastosowanie zasad SEO w tekście nie powinno zaburzać jego odbioru i wpływać na styl pisarski dziennikarza. Użytkownik ma czerpać z newsów maksimum informacji w wygodnej i przyjemnej dla siebie formie. Teksty, które brzmią sztucznie, nie zatrzymają czytelników na długo, a boty wyszukiwarek szybko zrzucą je na niższe pozycje w SERP.