Opinie, rekomendacje i content, który stworzą za Ciebie… Twoi klienci
Spis treści
Angażujesz najlepszych marketerów, misternie tworzysz strategię reklamową, po czym i tak okazuje się, że… Twoim najlepszym sprzedawcą jest Twój klient. Kto lepiej niż on zna zalety i wady produktu, a w dodatku jest w stanie mówić o nich obiektywnie? Właśnie w takim podejściu ma swoje korzenie pojęcie User Generated Content – potężna broń marketingowa.
Czym jest (i czym nie jest) UGC?
UGC to wszelkie treści, które powstały w wyniku dobrowolnego zaangażowania fanów Twojej marki. Ważne jest, by była to inicjatywa oddolna, a reakcje były spontaniczne i rzeczywiste. W innym przypadku UGC zmienia się w zwykłe zlecenie reklamowe.
Trudno jednoznacznie zdefiniować, co jest, a co nie jest UGC – czy krótka wzmianka o naszej marce także się liczy? Przyjmuje się jednak, że treści pochodzące od użytkowników powinny spełniać trzy podstawowe kryteria, którymi są:
- spontaniczna inicjatywa – czyli treści, które z własnej woli stworzył amator;
- aspekt twórczy – coś nowego, nie będącego duplikatem istniejącego już contentu;
- publiczny dostęp – a więc wszelkie materiały, do których dostęp mają wszyscy użytkownicy (np. publiczny post na Facebooku).
UGC jest również rodzajem dowodu społecznego, którego poszukują współcześni konsumenci – każdy z nich chce mieć pewność, że dokona najlepszego wyboru. Według Reevoo aż 70% konsumentów ufa rekomendacjom i recenzjom, które pochodzą od pozostałych użytkowników. Wygląda na to, że – zamiast na własnych – wolimy uczyć się na cudzych błędach.
Formy User Generated Content
Content pochodzący od użytkowników może przybierać najróżniejsze formy, takie jak na przykład:
- aktywność w mediach społecznościowych,
- komentarze na fanpage’u firmy,
- opinie klientów w sklepie internetowym,
- recenzje produktów i wszelkiego rodzaju „polecajki”,
- zamieszczane w sieci zdjęcia z oznaczeniem Twojej marki.
Czy masz jakikolwiek wpływ na UGC?
Dzisiejszego konsumenta nie zadowala rola biernego obserwatora. Badania wskazują jasno: klienci chcą współtworzyć markę, która towarzyszy im na co dzień. Brzmi jak świetny przepis na darmową reklamę. Sytuacja win-win? Pozornie tak, ale musisz pamiętać o jednym: UGC nie możesz stworzyć samodzielnie, nie jesteś też w stanie nikogo do niego zmusić.
Czy to oznacza, że powinieneś siedzieć z założonymi rękoma i liczyć na cud?
Absolutnie nie! Istnieje kilka sposobów na to, aby zachęcić swoich klientów do zaangażowania w powstawanie treści.
Śledź odpowiednie hashtagi
Dzięki śledzeniu hashtagów powiązanych z Twoją branżą lub marką w łatwy sposób dowiesz się, jakie reakcje wywołujesz wśród grupy docelowej.
Zachęć do wystawiania opinii
Możesz stworzyć specjalną zakładkę z opiniami Twoich klientów. Pamiętaj o tym, by odpowiednio na nie reagować: podziękuj za pochlebne słowa, ale odnieś się także do konstruktywnej krytyki.
Zorganizuj konkurs
Grywalizacja i motywacja w postaci atrakcyjnych nagród z pewnością jeszcze bardziej zaangażują konsumentów do tworzenia treści związanych z Twoim produktem.
Bądź w kontakcie
Utwórz ankietę lub w inny sposób spytaj użytkowników o ich opinię. Pokaż, że ich zdanie jest dla Ciebie szczególnie istotne.
Cenny dystans
Miej dystans do siebie i swojego produktu! Może się zdarzyć, że content stworzony przez klienta będzie nieco prześmiewczy lub ironiczny, jednak w Twoich rękach pozostaje decyzja, jak na niego zareagujesz.
Najświeższym przykładem pokazującym, że parodia może być strzałem w dziesiątkę, jest piosenka o „pięknej i długiej reklamie Apartu”, która odbiła się w sieci szerokim echem. Musimy przyznać, że i nam do dziś zdarza się ją nucić pod nosem!
Największe zalety UGC, czyli za co powinieneś być wdzięczny swoim klientom?
- Autentyczność – to złoty Graal w dzisiejszym świecie mediów i marketingu. Opinia innego klienta jest dużo bardziej wiarygodna niż standardowy przekaz reklamowy, który wychwala Twój produkt pod niebiosa;
- niskie koszty – spójrzmy prawdzie w oczy: klasyczny UGC to darmowa reklama i sposób na bezpłatne zwiększenie zasięgu w sieci;
- dyskrecja– szczera rekomendacja użytkowników produktu jest dużo mniej nachalna, będąc skuteczną formą tzw. inbound marketingu.
Co zyskujesz w ten sposób?
- Klient czuje się doceniony i staje się ambasadorem Twojej firmy;
- konsument odczuwa, że ma realny wpływ na kształt marki, dzięki czemu bardziej się z nią utożsamia;
- budujesz wokół marki autentyczną, zaangażowaną społeczność;
- zyskujesz świetne źródło inspiracji co do przyszłych działań marketingowych, a nawet rozszerzenia swojej oferty produktowej;
- masz ogromne wsparcie w pozycjonowaniu: linki przekierowujące np. z mediów społecznościowych to potężne narzędzie SEO!
Dlatego, choć User Generated Content nie jest czymś, co możesz po prostu kupić, warto zainwestować w działania angażujące Twoją publikę.
Rada na koniec? Nigdy nie zapominaj podziękować swoim klientom!