21 lipca 2023

Podstawy link buildingu – od czego zacząć, gdy stawiasz pierwsze kroki?

Spis treści

Spis treści

Jeśli właśnie założyłeś swoją pierwszą usługową stronę internetową bądź sklep online i poważnie podchodzisz do zagadnienia promocji w sieci, zapewne zetknąłeś się już z pojęciem link building.

Czym jest link building? Mówiąc najprościej, jest to proces polegający na zdobywaniu zwrotnych linków (backlinków) do swojej strony internetowej – linki te pochodzą z innych stron. Z kolei sam link nazywamy też hiperłączem. Stanowi on rodzaj odnośnika, który ułatwia robotom wyszukiwarki poruszanie się po stronach internetowych.

Twoim zadaniem jako właściciela strony usługowej bądź sklepu online jest zadbać o skuteczne działania z zakresu link buildingu, które poprawią widoczność Twojej strony w wynikach wyszukiwania, zwiększą jej autorytet i przyciągną nowych użytkowników.

Dobrze przeprowadzony, ale również co ważne, zaplanowany link building, przynosi wymierne korzyści w postaci lepszych pozycji Twojej strony w Google. Warto jednak pamiętać o tym, że link building wymaga czasu i konsekwencji.

Od czego powinieneś zacząć, jeśli właśnie stawiasz pierwsze kroki w link buildingu?

Krok pierwszy – linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne

Dobry plan, a także szczegółowa analiza, są kluczem do stworzenia efektywnej strategii link buildingu – pamiętaj, że każda strona jest inna. Inni są odbiorcy produktów/usług, każdemu właścicielowi strony/sklepu zależy na dotarciu do innej grupy odbiorców, jednak wszystkim przyświeca ten sam cel – lepsze pozycje w Google. Od czego zacząć?

Na samym początku warto wspomnieć o dwóch rodzajach linków: wewnętrznych i zewnętrznych.

Linki wewnętrzne – są to wszystkie linki, które znajdują się w obrębie Twojej strony. Ich zadaniem jest pomoc użytkownikowi w nawigowaniu po stronie. Tym samym, w artykule blogowym możesz na przykład umieścić link do konkretnego produktu, a w opisie produktu zamieścić odnośnik do artykułu blogowego, w którym w bardziej wyczerpujący sposób opisane jest jego działanie bądź zastosowanie. To Ty decydujesz, w jakim miejscu powinien znaleźć się link i do jakiej innej podstrony prowadzić.

Pamiętaj!
Linki wewnętrzne powinny być przemyślane – stosuj je tak, aby były jak najbardziej pomocne użytkownikowi w poruszaniu się po stronie i zdobywaniu kolejnych informacji.

Linki zewnętrzne – prowadzą z Twojej strony internetowej do innych stron w sieci i na odwrót. Są to linki niezwykle wartościowe – to one pomagają wyszukiwarkom zrozumieć kontekst Twojego serwisu. Dobrze dobrane linki zewnętrzne zwiększają też autorytet strony i poprawiają jej widoczność – warto dobrze je przemyśleć.

Pamiętaj!
Korzyści z linkowania przyjmują obie strony – linkująca i ta, która jest wskazywana przez dany link.

Linki zewnętrzne możemy podzielić na:

follow – nazywane także „dofollow”. To linki, które przekazują wartość SEO z jednej strony do drugiej,
nofollow – wskazują, aby nie przekazywać potencjału stronie A przez stronę B,
sponsorowane – inaczej „sponsored”, najczęściej występują przy artykułach sponsorowanych.

Budowa profilu linków zewnętrznych wpisuje się w działania off-site, czyli prowadzone poza witryną.

Na samym początku przygody z link buildingiem, warto przygotować indywidualną strategię dla Twojej strony, obejmującą zarówno działania z zakresu linkowania wewnętrznego, jak i zewnętrznego.

Linkowanie wewnętrzne

1. przeprowadź dokładną analizę swojej strony. Wypisz wszystkie najważniejsze z Twojego punktu widzenia podstrony, na których gromadzi się ruch użytkowników – może być to strona usługowa/produktowa/blog bądź FAQ.

Każda z tych podstron powinna być połączona co najmniej jednym linkiem z inną. To przykład, o którym wspominaliśmy już wyżej – w treści dotyczącej opisu produktu może znaleźć się link do artykułu blogowego, wyjaśniającego jego działanie.

2. wprowadź linkowanie do poszczególnych podstron – pamiętaj, żeby zachować umiar. Wystarczy jeden link ze słowem kluczowym w tekście.

Link oraz podstrona z linkiem powinny być dopasowane pod względem tematyki – nie mogą być nachalne. Linkuj do podstron, na których Ci zależy. To pomaga nie tylko użytkownikom, ale i robotom Google w szybszym indeksowaniu strony.

Linkowanie zewnętrzne

1. rozpocznij od analizy konkurencji. Sprawdź, jakie strony linkują do Twoich konkurentów. Może to stanowić dla Ciebie inspirację do poszukiwania dobrych źródeł linków.

Sprawdź!

Do weryfikacji profilu linkowego konkurencji wykorzystaj takie narzędzia jak m.in. Ahrefs czy MajesticSEO.

2. zidentyfikuj strony, blogi, portale o podobnej lub powiązanej tematyce, które mogą być zainteresowane uwzględnieniem linków do Twojej stronie na swojej witrynie. Możesz nawiązać z nimi kontakt i zaproponować wymianę linków bądź dłuższą współpracę.

3. już dziś przygotuj plan tworzenia nowych treści – wysokiej jakości, przydatne treści są kluczem do zdobycia wartościowych linków zewnętrznych, ale też niezwykle przydają się w linkowaniu wewnętrznym. Wartość, jaka zostanie w nich dostrzeżona, może skutkować umieszczeniem linka do Twojej domeny na innym, silnym serwisie to niezwykle cenne!

Tworzenie nowych treści może obejmować np.:

  • regularne prowadzenie bloga
  • e-booki
  • darmowe materiały
  • infografiki
  • recenzje
  • przydatne wideo
  • wpisy w social media
  • współpracę z influencerami i blogerami branżowymi

i wiele więcej!

Krok trzeci – wartościowe miejsca publikacji linków

To etap, który może wydawać się żmudny, jednak praca włożona w niego z pewnością się opłaci. Gdy już przygotujesz strategię linkowania zewnętrznego, przejdź do wyboru miejsc do link buildingu, na których chcesz umieścić link do swojej strony.

Weź pod uwagę:

  • reputację i autorytet strony – strony o wysokiej reputacji i autorytecie w swojej dziedzinie są najbardziej wartościowymi miejscami do zdobycia linków,
  • tematykę wybranego portalu/strony,
  • ruch na stronie,
  • docelową lokalizację linku,
  • naturalność profilu linkowego.

Możesz zrobić to samodzielnie, ale skorzystać również z bazy gotowych miejsc publikacji przygotowanych przez firmy zewnętrzne i wykupić link sponsorowany na wybranym portalu.

Sprawdź!
Podczas weryfikacji reputacji i autorytetu strony zwróć uwagę na takie parametry jak Domain Authority (DA), PageRank czy Trust Flow.

W artykule przedstawiliśmy podstawy link buildingu. Wyjaśniliśmy czym różni się linkowanie wewnętrzne od zewnętrznego, jak zbudować strategię linków wewnętrznych i zewnętrznych, na jakie aspekty warto zwrócić uwagę.

Pamiętaj, że są to pierwsze kroki, jakie powinieneś wykonać w działaniach link building – linkowanie jest procesem długim i systematycznym, dlatego w późniejszym czasie najważniejsza będzie dla Ciebie konsekwencja działań oraz elastyczność, czyli modyfikacja strategii linkowania w zależności od uzyskanych wyników. Niezbędny będzie również monitoring i analiza przeprowadzonych działań.

Pamiętaj!

W linkowaniu zewnętrznym najważniejsza jest jakość linków, a nie ich ilość. Stawiaj na wysokiej jakości, naturalne linki, które przynoszą wartość zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek.