10 maja 2021

Real time marketing – spontaniczność, która popłaca

Spis treści

Spis treści

Dynamiczny rozwój wydarzeń, zwłaszcza w kontekście działań sieciowych, wymaga szybkich reakcji. To, co dziś jest świeżym newsem, jutro może nie mieć większego znaczenia. Chcesz zadbać o bieżący i interesujący content dla swoich odbiorców? Musisz umieć reagować błyskawicznie.

Czym jest Real time marketing?

Mówiąc najprościej: to taktyka marketingowa, której podstawą jest reakcja marki na bieżące okoliczności (tzw. newsjacking), np. niefortunną wypowiedź znanego polityka. Najczęściej ma więc charakter spontaniczny, jednak – wbrew pozorom – część działań RTM można zaplanować! W końcu walentynki czy sylwester są co roku o dokładnie tej samej porze. Wykorzystaj to i miej pod ręką materiały dotyczące zbliżających się wydarzeń.

W takim marketingu ważne jest także umiejętne wplecenie własnej marki w kontekst globalnych lub krajowych wydarzeń.

Co może Ci w tym pomóc?

  • Obserwuj to, co dzieje się w sieci – internetowe trendy pojawiają się i znikają równie szybko;
  • stwórz kalendarz wydarzeń, które zdarzą się z całą pewnością, i pomyśl, jak możesz nawiązać do nich w swojej komunikacji;
  • śledź słowa kluczowe związane z Twoim produktem – być może w ten sposób znajdziesz najlepszą inspirację.

O czym musisz pamiętać w RTM? Sześć praktycznych porad

Z pewnością znasz tę sytuację, kiedy dopiero dzień po zażartej dyskusji ze znajomym przychodzi Ci do głowy najlepsza riposta. Cóż, w Real Time Marketingu musisz wpaść na nią od razu. Co jest najważniejsze, aby przeprowadzić go skutecznie?

Krótki czas reakcji

Refleks to Twój klucz do sukcesu. Jeśli zbyt późno zareagujesz na bieżące okoliczności, internet będzie już przesycony podobnymi treściami.

Poczucie humoru i kreatywność

Istnieje bardzo niewielka szansa, że jako jedyny postanowisz skomentować to, co aktualnie ma miejsce – upewnij się więc, że Twój pomysł wyróżnia Cię na tle konkurencji.

Wyczucie

Szybkość reakcji nie może wykluczać rozwagi. Tłumaczenie się z niezbyt przemyślanego wpisu zajmie Ci zbyt wiele czasu, który lepiej poświęcić na inne działania.

Autentyczność

Pojedynczy zryw RTM może wyglądać dość sztucznie, dlatego postaraj się o konsekwentną strategię i regularne nawiązywanie do aktualnych wydarzeń.

Odpowiedni kanał dystrybucji

Wybierz odpowiednie medium dla swojego przekazu – kieruj się informacją, gdzie najwięcej czasu spędza Twoja grupa docelowa i którym mediom społecznościowym ufa.

Hashtag

Nie zapomnij o hashtagu, który działa na każdej z platform społecznościowych. To dzięki niemu Twoje treści mogą się stać prawdziwym viralem!

Skuteczny real time marketing jest jak dobry żart – jeśli musisz go tłumaczyć, nie jest taki dobry. Zanim zastosujesz RTM, upewnij się też, że dobrze znasz swoją grupę docelową: nie każdą charakteryzuje poczucie humoru.

Real time marketing w praktyce, czyli jak robią to najlepsi

O Real time marketingu można mówić sporo, jednak najlepiej po prostu go pokazać. Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka reakcji znanych marek, które uważamy za wyjątkowo trafne.

IKEA

Ta firma udowodniła nieraz, że doskonale wie, czym jest dobry RTM. Świetnym przykładem jest reakcja na ślub Harry’ego i Megan, czyli członków angielskiej rodziny królewskiej. Należy przyznać, że trzeba sporo pomysłowości, aby połączyć romantyczne wydarzenie z… krzesłem.

Również wypowiedź Piotra Glińskiego nie pozostała bez echa. Po zdobyciu Nobla przez Olgę Tokarczuk minister przyznał, że nie przeczytał jeszcze do końca książki noblistki. Na reakcję IKEA nie trzeba było długo czekać:

Polskie Linie Lotnicze LOT

Polskie Linie Lotnicze LOT z pomocą ciekawej grafiki skomentowały nadchodzący sezon popularnego serialu Gra o Tron, umieszczając cień smoka na jednym ze swoich samolotów. Jedno jest pewne: to real time marketing z prawdziwym polotem!

Tefal

Czy producent kuchennych akcesoriów może nawiązać do fali upałów, jednocześnie wplatając do komunikatu swój produkt? Tefal już w 2019 roku udowodnił, że nie ma nic prostszego:

OREO

Na koniec coś bardziej globalnego, czyli legenda sprzed lat. Po tym, jak na gali reklam Super Bowl w 2013 roku zabrakło prądu, producent popularnych ciastek stworzył prawdziwy viral, który do dziś odbija się echem w świecie marketingu:

Korzyści real time marketingu, czyli dlaczego powinieneś trzymać rękę na pulsie?

  • To wyjście poza schemat, które docenią Twoi odbiorcy;
  • pokazanie ludzkiej twarzy marki i ocieplenie wizerunku, co pomoże zbudować bliższą relację z klientem;
  • wyróżnienie się na tle konkurencji, która w tym samym czasie będzie podejmowała jedynie standardowe działania marketingowe;
  • zwiększenie zasięgów w social mediach, a także szansa na stworzenie prawdziwego virala, który zawładnie siecią;
  • szybkie zwrócenie uwagi na produkt lub markę – metoda ta jest nienachalna, więc dodatkowo pomoże Ci dotrzeć do nowych konsumentów;
  • oszczędność i zysk – real time marketing wymaga zwykle niewielkich nakładów budżetowych – tu najbardziej liczy się pomysł.