Top 10 pomysłów na promowanie marki odzieżowej w sieci – część I
Spis treści
Chociaż istnieją uniwersalne zasady promocji w internecie, trzeba pamiętać, że każda branża rządzi się własnymi prawami, a więc inne są też przepisy na sukces. Nie inaczej jest z branżą odzieżową, której charakter daje marketerom ogromne pole do popisu w zakresie tworzenia atrakcyjnych przekazów reklamowych. W środowisku, w którym wielką rolę odgrywają estetyka i piękno, a konkurencja jest ogromna, pomysłowość jest na wagę złota.
W I części zbioru pomysłów na promowanie marki odzieżowej w sieci skupimy się na kanałach, które najlepiej pasują do charakteru branży i sprzedawanych przez nią produktów, a także pozwalają w pełni wykorzystać jej potencjał. Przedstawimy, czym się cechują i o czym pamiętać, żeby odnieść dzięki nim sukces.
Pokochać i zrozumieć Instagrama
Instagram kocha modę i z wzajemnością. Jego istotą są piękne i inspirujące zdjęcia, co w przypadku marek odzieżowych ma znaczenie jeszcze większe niż w innych branżach. Modę kupujemy oczami, a wygląd produktu ma znacznie większą wartość niż jego funkcjonalność. W raporcie BrandLift „Potencjał sprzedażowy Instagrama” najczęściej podawanym powodem korzystania z serwisu była możliwość zainspirowania się czymś, a ponad połowa użytkowników przyznała, że kupiła produkt po zobaczeniu go na tej platformie. Najczęściej wymienianymi kategoriami były właśnie ubrania i buty oraz kosmetyki. Od czasu wprowadzenia funkcji sprzedaży doprowadzenie klienta do zakupu jest łatwiejsze niż kiedykolwiek. Przygotowując plan komunikacji na Instagramie, należy pamiętać o wizualnej atrakcyjności przekazu. W jej uzyskaniu pomocne będą aplikacje, takie jak Planoly lub Plann do planowania układu postów na siatce oraz Unfold, StoriesEdit czy StoryArt do tworzenia ciekawych relacji.
Inspirować na Pintereście
Projektanci, właściciele marek czy sprzedawcy powinni pokazywać, że znają się na modzie i stylu. Aby profil na Pintereście dobrze się prezentował i inspirował, warto tworzyć tablice tematyczne poświęcone różnym stylom, okazjom czy trendom. Można przypinać do nich zdjęcia znalezione na platformie, ale jeszcze lepiej publikować własne. Radzimy podpatrzeć, jak robią to polskie marki Reserved, 4F i Local Heroes czy sklepy Pakamera i DeeZee. W tym kanale liczą się artyzm i piękno, dlatego zdjęcia muszą być wysokiej jakości i przyciągać uwagę. Na pewno świetnie sprawdzą się materiały z kampanii reklamowych. Przygotowując plan sesji zdjęciowej, warto od razu uwzględnić Pinteresta i jego estetykę. Nadal niewiele polskich marek i sklepów wykorzystuje go jako kanał promocji, więc inwestycja w niego może dać szansę na wyjście na prowadzenie.
Pokazać na TikToku, że jesteś na czasie
TikTok to platforma, która pozwala wykazać się tak ważną w branży mody kreatywnością i udowodnić, że dana marka lub sklep są na czasie. Każdego dnia w aplikacji można znaleźć tysiące inspiracji, jak w efektowny sposób zaprezentować światu odzież, obuwie i dodatki. W tym miejscu jednak trendy pojawiają się i znikają jeszcze szybciej niż w jakimkolwiek innym. Warto wziąć też pod uwagę specyficzny profil demograficzny użytkowników tego medium. Jeśli grupa docelowa to kobiety w średnim wieku lub mężczyźni – raczej nie będzie jej na TikToku. Jeżeli jednak jest trochę młodsza, warto dać temu kanałowi szansę, ponieważ najnowsze badania przeprowadzone przez platformę pokazują, że jej użytkownicy są bardziej otwarci na reklamę i skłonni do zakupów niż internauci korzystający z innych mediów społecznościowych. W Polsce wciąż są to przede wszystkim bardzo młodzi odbiorcy, ale będzie się to zmieniać – tak pokazują badania, profil użytkowników na świecie i historia rozwoju innych platform, takich jak Facebook i Instagram.
Doradzać na blogu firmowym
Treści poradnikowe, które klienci znajdą w zakładce blogowej w sklepie internetowym, są świetnym narzędziem sprzedażowym w przypadku marki odzieżowej. Warto pokazać modne ubrania i dodatki we wpisie o trendach na aktualny sezon, doradzić, na jaką okazję można je założyć, podpowiedzieć, jak je stylizować i łączyć z innymi elementami garderoby. W przypadku obuwia i akcesoriów świetnie sprawdzą się też porady, jak je pielęgnować. Należy zadbać o to, żeby artykuły miały realną wartość dla czytelnika. Niech zawierają praktyczne wskazówki i obrazowe opisy. Tekst radzimy przeplatać relacjami street style i osadzonymi treściami z Instagrama i Pinteresta.
Dać się poznać na portalu tematycznym
W czasach, kiedy konsumenci 24 godziny na dobę otoczeni są komunikatami marketingowymi, mamy do czynienia z pewnym ich uodpornieniem się na tradycyjne formaty reklamowe. Zdają się podświadomie je omijać, co prowadzi do tego, że przekaz słabnie i nie jest zapamiętywany. Konsumentowi dziś nie wystarczy się pokazać. Trzeba przykuć jego uwagę i zatrzymać na dłużej. Odpowiedzią jest content marketing. Jedną z jego form jest publikacja artykułów sponsorowanych na portalach tematycznych. Za sprawą pokrywających się grup docelowych serwisu internetowego i marki odzieżowej informacja o ofercie dotrze do potencjalnych klientów. Dużo skuteczniej niż tekst pochwalny na temat marki przekona klienta do zakupu artykuł, który będzie miał dla niego realną wartość, np. edukacyjną. Pomysłów na tego typu treści dla branży odzieżowej jest bez liku. Wzmianka o ofercie może się pojawić w przeglądzie trendów na nadchodzący sezon, zbiorze must-have kobiecej szafy czy poradniku, jak się ubrać na wesele. Taka subtelna reklama na pewno nie odstraszy odbiorcy.
II część artykułu przeczytasz tutaj.