11 czerwca 2021

Umiejętności, jakie ceni się u copywritera

Spis treści

Spis treści

Lekkie pióro, bardzo dobra znajomość zasad ortografii, zainteresowanie nowymi mediami – czyli trzy niemal stałe elementy
w CV każdego copywritera. Jednak czy rzeczywiście są to umiejętności, które pozwolą przebić się w gąszczu rekrutacyjnej dżungli? Sprawdźmy. 

Lekkie pióro 

Dobrze wypracowane pióro to faktycznie klucz do sukcesu. Jednak jak rozumieć to nieco enigmatycznie brzmiące sformułowanie? Przede wszystkim chodzi o wspomnianą lekkość w posługiwaniu się językiem. Tekst powinien w przyjazny dla czytelnika sposób przekazywać najważniejsze informacje. Nie chodzi więc o tworzenie barykady ze zdań wielokrotnie złożonych, które choć imponują swoją długością, często tracą po drodze sens i niepotrzebnie zakłócają odbiór treści. Każdy tekst powinien powstawać w jakimś konkretnym celu. Jeśli copywriter nie wie, o czym pisze, nawet najsprawniejsze pióro i językowe akrobacje nie uratują jego artykułu. 

Umiejętne korzystanie ze źródeł 

Ta kompetencja bezpośrednio wiąże się z poprzednim punktem. Copywriter często jest zmuszony do pisania treści, delikatnie rzecz ujmując, nie ze swojej bajki. Wtedy przydaje się zdolność do krytycznej oceny źródeł. Choć obecnie w internecie możemy znaleźć informacje na niemal każdy temat, nie oznacza to, że powinniśmy korzystać ze wszystkich. Konieczne jest zadbanie o to, by teksty zawierały jedynie rzetelne i sprawdzone dane. 

Terminowość 

Zawód copywritera to dla wielu osób zajęcie idealne. W doskonały sposób łączy kreatywność i nieszablonowe podejście z możliwością pracy zdalnej i freelancingiem. Jednak niezależnie od tego, jak dobrze pisze autor i jak duże jest jego doświadczenie, bez odpowiedzialności i terminowości nie uda się mu osiągnąć założonych celów. Tworzenie treści to tylko jeden z komponentów pracy w e-marketingu. Każde opóźnienie niesie za sobą szereg konsekwencji dla całego zespołu.

Przyjmowanie uwag 

Jak z resztą w każdym zawodzie, również w copywritingu, ogromną wartość stanowi chęć samorozwoju. Nie mamy na myśli jedynie kolejnych kursów i webinarów, ale również umiejętność przyjmowania konstruktywnej krytyki. Trzeba się liczyć z tym, że nie każdy tekst zostanie zaakceptowany – czasami zdarzy się, że konieczne będzie naniesienie poprawek. W tym przypadku należy wykazać się odpowiednim podejściem – każda uwaga to dla copywritera szansa na podniesienie kwalifikacji, dlatego zawsze warto poprosić o informację zwrotną na temat tworzonych treści.

Oryginalność 

Praca z tekstem to przede wszystkim zajęcie kreatywne. Ważne, aby pisane przez copywritera treści wyróżniały się czymś na tle konkurencji. Nie chodzi tu o tworzenie kolejnych językowych potworków, a raczej o umiejętność nieszablonowego podejścia do każdego tematu. 

Dbałość o szczegóły 

Nie zaskoczymy nikogo stwierdzeniem, że najtrudniej zauważyć błędy we własnym tekście.  Jednak jeśli copywriter chce być odbierany jako profesjonalista, tworzone przez niego treści nie mogą zawierać błędów ortograficznych, stylistycznych czy interpunkcyjnych. Teksty tworzone w internecie zazwyczaj charakteryzują się pewną ustaloną strukturą: tytuł, lead, śródtytuły, zakończenie. O specyfice tego typu treści świadczy przede wszystkim odwrócony schemat ważności – w przeciwieństwie do tego, czego uczyliśmy się w szkole, odpowiedzi na zadane w tytule pytanie musimy udzielić już w pierwszych akapitach. W przeciwnym razie czytelnik może szybko się zniechęcić. Dlatego tak ważna jest dbałość o szczegóły – przed rozpoczęciem jakiejkolwiek współpracy zawsze warto podpytać o brief oraz indywidualne wymagania względem zamawianych treści. 

Kontaktowość

Choć większość copywriterów pracuje zdalnie, systematyczny kontakt ze zleceniodawcą to konieczność. W tym przypadku kluczem do udanej współpracy jest przede wszystkim skrupulatne sprawdzanie mejli, pracowniczych komunikatorów itp. Kilkudniowy brak odpowiedzi nie tylko świadczy o braku profesjonalizmu, ale również negatywnie wpływa na odbiór współpracy. Prośby o poprawę, doprecyzowanie zawartych w tekście informacji czy podlinkowanie źródła to chleb powszedni w pracy copywritera, dlatego tak ważne jest, aby systematycznie sprawdzać, czy przesłane przez nas zlecenie na pewno nie wymaga dodatkowej pracy.