26 kwietnia 2021

Content marketing. Wykorzystaj potencjał nieoczywistej reklamy

Spis treści

Spis treści

Trudno znaleźć osobę, która nie słyszała jeszcze o marketingu treści. To sformułowanie pada w większości rozmów dotyczących działań reklamowych i zostało odmienione przez wszystkie przypadki. Nie dzieje się tak jednak bez powodu.

Czym jest content marketing i dlaczego jest lepszy od standardowej reklamy?

Content marketing to sztuka budowania relacji z klientem przez dostarczanie mu wartościowych treści. To także strategia, która – odpowiednio dopasowana – zwiększy zyski w każdej branży, pod warunkiem dokładnego zbadania potrzeb grupy docelowej. 

Dzięki content marketingowi nie musisz już „krzyczeć” do klienta, że jesteś najlepszy – sam to zauważy. Właśnie dlatego dla każdej szanującej się firmy marketing treści powinien być tym, czym jest farsz dla pierogów: absolutną podstawą.

Warto zwrócić uwagę, że content marketing to nie tylko tworzenie treści, ale także sposób ich serwowania. Wybór odpowiedniego kanału komunikacji jest równie ważny, co sama treść, a chybienie w tym względzie może sporo kosztować. Nie bez powodu mówi się, że Content is the King, but distribution is the Queen. Kiedy będziesz krzyczeć na pustyni, raczej nikt Cię nie usłyszy, prawda?

No dobrze, ale co jest złego w klasycznej reklamie?

W takiej reklamie nie ma nic złego, jednak opierając swój marketing wyłącznie na standardowych działaniach reklamowych, jesteś trochę jak uporczywy rozmówca, który zasypuje innych komunikatami i nie daje im dojść do słowa.

Klasyczna reklama to jednostronny komunikat, na który odbiorca nie ma możliwości zareagować, więc po pewnym (raczej dość krótkim) czasie zaczyna go ignorować. Dlatego, zamiast nudnego monologu, warto wybrać angażujący dialog, jaki oferują wartościowe treści marketingowe.

Co może Ci dać dobrze prowadzony content marketing?

Dla każdego głównym celem działań contentowych będzie coś innego: może to być wzrost sprzedaży, wypełnienie formularza na stronie lub zapisanie się na newsletter firmowy. Co jeszcze oferuje skuteczny marketing treści?

  • Budowę pozytywnego wizerunku – dostarczanie odbiorcom wartościowego contentu i odpowiedź na ich bieżące potrzeby zbuduje wizerunek Twojej firmy jako eksperta w branży;
  • nawiązanie relacji z klientem – dzięki niej zyskasz grono lojalnych konsumentów, którzy będą do Ciebie powracać, jednocześnie pełniąc rolę ambasadorów Twojej marki;
  • wzrost rozpoznawalności firmy – nie każdy musi znać na pamięć pełną ofertę Twoich produktów; wystarczy, że jesteś zauważalny i kojarzony przez grupę docelową;
  • większy ruch na stronie – dobrze stworzone i odpowiednio zoptymalizowane treści wpłyną pozytywnie na konwersję Twojego sklepu online lub bloga firmowego;
  • pomnożenie Twoich zysków – wszystkie powyższe zalety bezpośrednio przełożą się na wzrost dochodów, czyli – powiedzmy sobie jasno – tego, na czym każdej firmie zależy najbardziej.

Twórcy AdBlocka go nienawidzą, czyli jak content marketing oszukał internet

Wielu użytkowników, znużonych nadmiarem nachalnych treści, blokuje reklamy w przeglądarkach. U części z nich występuje także zjawisko ślepoty banerowej, czyli automatycznego omijania wzrokiem treści, które próbują nakłonić ich do zakupu. Jak wskazują badania On Audience, nawet 46 proc. banerów w polskim internecie jest blokowanych za pomocą specjalnego oprogramowania.

Jaka jest dobra wiadomość?

Działania reklamowe content marketingu są odporne na zabiegi AdBlocka, bo wartościowe treści zwracają uwagę użytkowników i zajmują ich na dłużej. 

Cechy dobrego content marketingu

Niestety, nie ma magicznego przepisu na treści, które staną się viralem w sieci. Istnieje jednak szereg czynników, które mają realny wpływ na zaangażowanie użytkowników i późniejszy wzrost budżetu firmy.

Regularność

W relacjach prywatnych pewnie nie chciałbyś być tym znajomym, który odzywa się tylko wtedy, gdy czegoś potrzebuje, prawda? Podobnie jest w marketingu, dlatego postaw na długofalowe, przemyślane i zaplanowane działania. Nie trać przy tym elastyczności: naturalna reakcja na bieżące wydarzenia także jest ważna. Więcej o zaletach real time marketingu w kontekście budowania wizerunku.

Atrakcyjne treści

Content marketer powinien być trochę jak kurier, który dostarcza paczkę pełną cennych informacji i wskazówek. Oferując odbiorcom wartość dodaną (np. rozwiązując ich problem lub dostarczając gotowe rozwiązania), pokazujesz, że doskonale znasz potrzeby swojej grupy docelowej. Jeśli jeszcze nie udało Ci się stworzyć portretu Twojego klienta (tzw. buyer persona), najpierw zajrzyj tutaj.  

Złoty środek

Oczywiście, dostarczanie samych treści i zapominanie o komunikatach sprzedażowych raczej nie podniesie Twoich zysków. Ale nie możesz jednak wplatać ich zbyt często, bo współczesny konsument jest na nie mocno wyczulony. Idealnie sprawdza się tu zasada 80/20, gdzie treści merytoryczne stanowią 80%, a te sprzedażowe dyskretnie je dopełniają.

Wysoka jakość

Dziś nie wystarczy dostarczenie jakichkolwiek darmowych treści, aby zachwycić odbiorcę i skłonić go do zakupu produktu. W czasach, gdy każdy użytkownik internetu może zorientować się w dowolnym temacie na własną rękę, merytoryka stanowi szczególną siłę, dlatego pamiętaj o dobrym researchu, sprawdzonych źródłach i wypowiedziach branżowych ekspertów.

Optymalizacja SEO

To element, o którym absolutnie nie możesz zapomnieć. Nawet najlżejsze pióro copywritera nie wystarczy, jeśli Twój przekaz do nikogo nie trafi. Dobry content marketing to połączenie kreatywności i analitycznego podejścia do tematu.

Nigdy jednak nie optymalizuj stron kosztem merytoryki – kolejne zmiany algorytmów Google powodują, że coraz cenniejsze stają się wartościowe wpisy. Skup się więc przede wszystkim na swoim odbiorcy, ale później zadbaj także o odpowiednie pozycjonowanie treści.

Multimedia

Współczesny konsument szybko się nudzi, dlatego masz niewiele czasu na zatrzymanie jego uwagi. Aby nie doprowadzić do jego znużenia, urozmaicaj treści tekstowe multimediami: filmikami, zdjęciami, wykresami, nagraniami, tabelami, infografikami i wszystkim, co przyjdzie Ci do głowy. Te drobne elementy spowodują, że zainteresujesz nawet tych najbardziej zabieganych użytkowników sieci.

Wszystkie oblicza content marketingu

Marketing treści obejmuje cały szereg elementów, które możesz zaoferować swoim odbiorcom. To, które z nich wybierzesz, powinno być podyktowane Twoją grupą docelową: jej zainteresowaniami, upodobaniami, ale także tym, w jaki sposób korzysta z internetu.

Najczęściej content marketing obejmuje:

  • e-booki,
  • newslettery (e-mail marketing),
  • artykuły eksperckie (np. na blogu firmowym bądź portalach branżowych),
  • przydatne infografiki,
  • webinaria,
  • opisy produktów w sklepie online,
  • konkursy i loterie konsumenckie,
  • treści w mediach społecznościowych,
  • recenzje usług bądź produktów.

Pamiętaj, że Twoja branża może wymagać bardziej niestandardowego podejścia, żeby słupki sprzedażowe ruszyły w górę, jednak w tym przypadku gra jest warta świeczki.