9 czerwca 2021

Copywriter pracujący zdalnie – 3 rady jak być efektywnym

Spis treści

Spis treści

Praca zdalna ma wiele plusów – elastyczne godziny, brak konieczności dojazdów, a przez to – oszczędność czasu, możliwość pracy z dowolnego miejsca. Swoboda i niezależność mogą jednak nieco obniżyć efektywność. Praca copywritera wymaga skupienia i bycia terminowym. Jak być efektywnym? Oto nasze 3 rady!

Ustal regularne godziny pracy

Choć elastyczne godziny pracy mogą być dla wielu osób dużym plusem, to niekiedy może to prowadzić do spadku efektywności. Copywriter zdalny może napisać tekst zarówno o pierwszej w nocy, jak i o 6 rano (dlatego często tworzenie treści jest wybierane jako praca dodatkowa). Z jednej strony to świetne rozwiązanie, ponieważ można samemu organizować sobie czas pracy, ale z drugiej może to sprawić, że ciężko będzie zabrać się do pisania i wiele rzeczy będzie nas rozpraszać (ciągłe zerkanie na telefon, wykonywanie obowiązków domowych w trakcie pracy). W nocy organizm potrzebuje snu i regeneracji – pisząc po nocach bardzo łatwo o błędy merytoryczne czy interpunkcyjne. Radzimy, aby ustalić sobie konkretne godziny pracy i skupić się w tym czasie tylko i wyłącznie na zobowiązaniach zawodowych. Copywriting nie jest prostym zajęciem – wymaga koncentracji i przygotowania dobrego researchu, a to jak wiemy, zajmuje sporo czasu. Jeśli jesteś zmęczony i trudno Ci się skupić, lepiej odpuścić i wróć do pisania tekstu następnego dnia. Przyzwyczajenie organizmu do stałych godzin pracy zapewni bardziej wydajne działanie i , większą łatwość w szukaniu inspiracji.

Przygotuj miejsce do pracy 

Copywriting to zajęcie, które można wykonywać w dowolnym miejscu. Stąd chętnie wybierają je tak zwani cyfrowi nomadzi, którzy łączą pracę z podróżowaniem po świecie. Potrzebny jest tylko komputer z internetem i spokojne miejsce.

Copywriter zdalny musi być dobrze zorganizowany. Uporządkowane biurko to gwarancja wysokiej efektywności. Warto dopilnować, aby nie było na nim rozpraszających przedmiotów. Radzimy też unikać pisania tekstów w aucie czy środkach komunikacji publicznej. Pośpiech nie jest wskazany w pracy copywritera.

Strój również wpływa na efektywność. Piżamę i dresy sugerujemy zamienić na jeansy i T-shirt – to naprawdę działa i motywuje!

Czasami osoby pracujące z domu mają problem z wyraźnym oddzieleniem czasu na pracę od czasu wolnego. Warto wtedy zmienić otoczenie i np. usiąść na kilka godzin w ulubionej kawiarni lub zdecydować się na wynajem biurka w przestrzeni coworkingowej, co będzie przypominało chodzenie do biura.

Pilnuj deadline’u i korzystaj z różnych technik pracy

Praca pod presją czasu jednych może motywować, a innych paraliżować. Lepiej nie zostawiać pracy nad tekstem na ostatnią chwilę, szczególnie jeśli ma być to długi tekst, który wymaga szczegółowego researchu. Nie zalecamy też czekania na wenę – ona może nigdy nie przyjść, a zlecenie zostanie niewykonane! Nie ma tutaj wyjątkowych sposobów – po prostu trzeba zacząć pisać. Najtrudniejsze jest pierwsze zdanie, potem już z górki. 

Aby teksty nie wymagały wielu poprawek, przed ich odesłaniem należy przeczytać je kilka razy, najlepiej po co najmniej kilku godzinach od napisania. Podczas pracy lepiej zrezygnować ze słuchania podcastów czy oglądania telewizji. W skrócie: multitasking nie w tym zawodzie. 

W celu zwiększenia efektywności warto korzystać z różnych technik pracy:

  • Easy tasks – ta metoda polega na wykonywaniu w pierwszej kolejności najłatwiejszych zadań z listy. W pracy copywritera oznacza to, że powinno się zacząć od przygotowania najmniej wymagającego tekstu, który nie będzie wymagał długiego i szczegółowego researchu. Stosowanie tej techniki daje poczucie, że dużo rzeczy wykonało się w krótkim czasie i ma się więcej energii do dalszego działania; 
  • Eat that frog – w tej metodzie zaczynamy pracę od najtrudniejszych i najpilniejszych zadań. Działając zgodnie z tym podejściem, copywriter zdalny powinien rozpocząć od napisania najtrudniejszego i najbardziej wymagającego tekstu. Dzięki temu satysfakcja wzrośnie i motywacja do dalszej pracy będzie znacznie większa. 

Praca zdalna, choć ma wiele zalet, wymaga odpowiedniej strategii, planowania i samodyscypliny. Czasem jednak drobne działania, takie jak zadbanie o stałe godziny wykonywania obowiązków czy uporządkowanie przestrzeni wokół siebie, mogą przynieść zaskakująco pozytywne rezultaty.