4 czerwca 2021

Copywriting jako praca dodatkowa – czy to ma sens?

Spis treści

Spis treści

Wielu młodych adeptów pisania szuka możliwości szlifowania własnego warsztatu. Marzą o karierze pisarskiej, wydawaniu i sprzedaży własnych dzieł. Ci najwytrwalsi, zanim staną się prawdziwymi pisarzami, często pracują jako copywriterzy, traktując copywriting jako pracę dodatkową.

Copywriter – czyli kto?

Czy trzeba zapisać się na specjalistyczne szkolenie, przejść kurs i przebrnąć przez kilogramy literatury branżowej, aby zostać copywriterem? Nie trzeba, ale można. Dobrze, jeśli copywriter czerpie przyjemność z pisania i posiada tak zwane „lekkie pióro”. Nieprzeciętna znajomość języka polskiego i zasad pisowni także się przyda. Warto dużo czytać – najlepiej dobrych książek – aby wzbogacać słownictwo. Trzeba też wiedzieć, czym jest copywriting – a jest to proces tworzenia tekstów na potrzeby reklamy i marketingu. Nie zaszkodzi zainteresować się takimi zagadnieniami jak SEO copywriting, psychologia sprzedaży czy chociażby słowa kluczowe.

Teksty przygotowywane przez copywritera mają charakter użytkowy i sprzedażowy, mają być skuteczne. Copywriter ma za zadanie zrozumieć klienta i dotrzeć do jego potrzeb, dlatego powinien znać produkt, o którym pisze, a tym samym jego odbiorcę oraz – zależną od branży – strategię komunikacji firmy, dla której tworzy content. Choć copywritera zalicza się do osób ciekawych świata i otwartych na rozmaite zagadnienia – nigdy nie będzie on specjalistą od wszystkiego. Dobrze, aby znał swoje mocne i słabe strony, posiadał pasje i wyróżniał się szeroką wiedzą w konkretnej dziedzinie, która go szczególnie interesuje. Będzie to pomocne przy późniejszym doborze tematów do tworzenia tekstów. Doświadczenie w copywritingu nie jest wymagane. Copywriter bez doświadczenia również znajdzie pracę. 

Gdzie szukać pracy jako copywriter?

Najlepiej na portalach społecznościowych takich jak Facebook, gdzie na popularnych grupach wielu freelancerów szuka zleceń i dzieli się spostrzeżeniami na temat specyfiki swojej pracy. Ciekawe oferty dla twórców treści można znaleźć także na innych stronach, na których indywidualni klienci lub większe firmy publikują ogłoszenia i poszukują chętnych do pisania artykułów sprzedażowych czy opisów kategorii lub produktów ze sklepów internetowych. Na pewno warto śledzić witryny agencji marketingowych, które bywają świetnym źródłem wiedzy dla osób planujących tworzyć teksty użytkowe.

Zarobki copywritera

W ogłoszeniach zazwyczaj podawane są stawki i omawiany jest charakter współpracy. Do CV i listu motywacyjnego warto dołączyć portfolio z autorskimi tekstami. Kandydaci z doświadczeniem, wyróżniający się talentem do pisania, zazwyczaj mogą liczyć na dużo wyższe zarobki niż ci stawiający dopiero pierwsze kroki w copywritingu. Stawki są różne. Wszystko zależy od zlecenia – możemy zostać poproszeni o napisanie sloganu reklamowego albo tekstu użytkowego i sprzedażowego na blog firmowy. Wysokość wynagrodzenia będzie często zależała od długości napisanego tekstu. Zazwyczaj podaje się stawkę za 1000 znaków ze spacjami.

Copywriter – praca dodatkowa

Copywriting może być dobrym sposobem na pracę dodatkową dla osób lubiących pisać, ponieważ pozwala na doskonalenie rzemiosła i jest świetnym treningiem przed pisaniem dłuższych form prozatorskich. Co więcej, to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy chcą zarabiać pieniądze bez wychodzenia z domu i tworzyć teksty w dowolnie wybranym przez siebie czasie. Można działać w 100% zdalnie, siedząc przy własnym biurku i używając osobistego komputera! Potrzebny jest oczywiście dostęp do internetu, wolny czas oraz trochę spokoju. Często na taką formę pracy decydują się studenci i osoby chcące dorobić sobie poza etatem. Copywriting to na pewno idealny – a przede wszystkim bezpieczny – sposób na dodatkowy dochód w dobie pandemii.